Τετάρτη, 7 Δεκεμβρίου 2011

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ: ΚΑΚΟΥΛΑΚΗΣ ΧΑΡΗΣ, ΛΕΙΒΑΔΙΤΗ, "ΚΑΝΤΑΤΑ" / KAKOULAKIS, "CANTATA"


Χάρης Κακουλάκης
Εσπερινό Λύκειο Κορυδαλλού

Λειβαδίτη, "Καντάτα"
Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου

Τάσος Λειβαδίτης (1922-1988)

"Καντάτα"
[απόσπασμα]
Η "Καντάτα" είναι ένα συνθετικό ποίημα με θεατρική, θα λέγαμε σύνθεση. Ο ίδιος ο ποιητής δίνει στην αρχή το σκηνικό και τα πρόσωπα. Σκηνικό: Συνοικιακός δρόμος σύγχρονης πόλης. Αρχίζει να βραδιάζει. Πρόσωπα: ΠΟιητής. Ο άνθρωπος με το κασκέτο. Διάφοροι περαστικοί. Χορός από γυναίκες και άνδρες ( οι γυναίκες μαζεμένες σε μια εξώπορτα. οι άντρες αριστερά, πλάι στη σκαλωσιά μιας οικοδομής). Στο απόσπασμά μας μιλάει ο άνθρωπος με το κασκέτο. Είναι η δεύτερη φορά που παίρνει το λόγο. Την πρώτη φορά αφηγήθηκε τη σύλληψη ενός φτωχού ανθρώπου - "επιγραφοποιός το επάγγελμα το επάγγελμα". "Συχνά" λέει ο ποιητής, "του αρέσει να μιλάει σε ύφος βιβλικό".

"Ο άνθρωπος με το κασκέτο"


16. Και την πρώτη νύχτα μπήκε μες στο κελί ένας άνθρωπος που ΄χε χάσει το πρόσωπό του, κι ακούμπησε το φανάρι που κρατούσε κάτω στο πάτωμα.
17. Κι ο ίσκιος του μεγάλωσε πάνω στον τοίχο.
18. Και τον ερώτησε: πού έχεις κρυμμένα τα όπλα;
19. Κι εκείνος, κανείς δεν ξέρει αν από σύμπτωση, ή ίσως για ν΄ απαντήσει,
20. έβαλε το χέρι πάνω στην καρδιά του.
21. Και τότε τον χτύπησε. Ύστερα μπήκε άλλος άνθρωπος που ΄χε χάσει το πρόσωπό του και τον χτύπησε κι αυτός.
22. Κι οι άνθρωποι που ΄χαν χάσει το πρόσωπό τους, ήσαν πολλοί.
23. Και ξημέρωσε. Και βράδιασε.
24. Ημέρες σαράντα.
25. Κι ήρθαν στιγμές που φοβήθηκε πως θα χάσει το λογικό του.
26. Και τον έσωσε μια μικρή αράχνη στη γωνιά, που την έβλεπε ακούραστη κι υπομονετική να υφαίνει τον ιστό της.
27. Και κάθε μέρα της τον χάλαγαν με τις μπότες τους μπαίνοντας.
28. Κι εκείνη τον ξανάρχιζαν κάθε μέρα. Και της τον χάλαγαν πάλι.
και τ΄ άρχιζε ξανά.
29. Εις τους αιώνας των αιώνων.


---------------------------------------------------


Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης
Μικροδιδασκαλίες
2-3 Δεκεμβρίου 2011

Όνομα: Κακουλάκης Χαρίλαος....


Ι. Θέμα Μικροδιδασκαλίας:
Τάσος Λειβαδίτης , "Καντάτα"
με βιωματική εμπλοκή και προεκτάσεις



---------------------------------------------------


ΙΙ. Στόχοι Μικροδιδασκαλίας

(α) γνώσεων:
Καλούνται να κατανοήσουν αυθεντικές καταστάσεις του κοινωνικού κόσμου δοσμένες με την πολυσημία της ποιητικής γλώσσας

(β) δεξιοτήτων και στάσεων
Το ποίημα αποτελεί ισχυρό κίνητρο για μαθητές εσπερινού λυκείου, ώστε να διαχειρίζονται δύσκολες καταστάσεις, και να μην πτοούνται από την πίεση οποιουδήποτε στρεσογόνου γεγονότος (απειλή ,βλάβη ,απώλεια ή αλλαγή), αλλά να το αντιμετωπίζουν ή με την επιμονή της αράχνης ή με την ευελιξία του νου τους.

διαχρονικό μήνυμα επιβίωσης
- δύναμη της θέλησης
- επιμονή
- αντοχή
- προσαρμογή
Ο μαθητής καλείται να καταθέσει την προσωπική του συναισθηματική και γνωστική αντίδραση —συναισθηματική εμπλοκή ---δραματοποίηση ---
να αντιμετωπίσουν τη κακουχία και από άλλη οπτική.
Μέσα στο Εγώ του ποιητή να βρουν το δικό τους εγώ
(θεωρία αναγνωστικής ανταπόκρισης και πρόσληψης)

Εν κατακλείδι, να ενσωματώσουν τη σχολική γνώση
μέσα στη πραγματική ζωή
και σε αυθεντικά πλαίσια
( εμπλαισιωμένη μάθηση/situated learning)


---------------------------------------------------


ΙΙΙ. Σχέδιο Μικροδιδασκαλίας


1) Εισαγωγική δραστηριότητα μικροδιδασκαλίας
Εισαγωγή στο θέμα με προβολή power point
(5΄)

Για να δείτε την Εισαγωγική δραστηριότητα
Πατήστε ΕΔΩ!


2) Χωρισμός σε ομάδες - Δραστηριότητες
- δημιουργία δύο ομάδων
- ανάγνωση του ποιήματος μέσα στην ομάδα

Φάση 1
(εργασία σε 2 ομάδες με Φύλλο Εργασίας 1 και Φύλλο Εργασίας 2 )
(5΄)

Για να δείτε τα Φύλλα Εργασίας
σε μορφή word πατήστε




Φάση 2
(συζήτηση με την ολομέλεια της τάξης με τα Φύλλα Εργασίας
(5΄)


3. Κλείσιμο μικροδιδασκαλίας
(με προβολή power point 2 όπου θα εκτίθεται λεπτομερώς το σκεπτικό της καινοτομίας) 5΄

Για να δείτε την τελική δραστηριότητα
πατήστε ΕΔΩ!



Για να δείτε το Σχέδιο Μικροδιδασκαλίας σε μορφή word
πατήστε ΕΔΩ!



---------------------------------------------------

Τάσου Λειβαδίτη, "Καντάτα"
(απαγγελία του ποιήματος)

----------------------------------------------------

Επιμέλεια και οργάνωση υλικού: Φιλοθέη Κολίτση
Επιμορφώτρια Β΄

Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης

2 σχόλια:

  1. ΟΤΑΝ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΝΟΣ ΚΑΙ ΟΧΙ (ΔΗΘΕΝ)ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΛΙΣΕΤΕ .ΠΑΙΖΕΙ ΠΟΛΟ ΒΕΒΑΙΑ (ΣΕ ΠΙΟ ΓΥΠΕΔΟ ΕΧΕΙ ΜΕΓΑΛΟΣΕΙ) ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΕΙ ..............




    (

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΟΧΙ ΠΟΛΟ .........ΡΟΛΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή